Циљ стварања света (богословско тумачење)

Путовање ка Пасхи 18+

Радионица: Велика Субота и Пасха

Преглед:

Силазак у Ад и Васкрсење

 

Циљеви
До краја ове лекције, ученици би требали да:

 

-опишу природу и значење Велике и Свете Суботе

-разумеју Христов рад у Аду: разлог силаска, резултат, везу са Крстом и Васкрсењем

-размотре емоције које сваки од 3 дана Пасхе изазива у њиховим срцима и душамаМатеријали

-лични дневник (да се користи у свим сесијама)

-табла најмање 4.48 х 6.72цмИзвори

Захтевани извори:

-Велика и Света Субота-вечерње и Литургија св. Василија Великог; увод-Александар Шмеман:

Велика и Света Субота је дан када је Христос починуо у гробу. Црква овај дан зове благословени сабат=одморВелики Мојсије тајанствено наговести овај дан када је рекао: Бог је благословио седми дан. Ово је благословени сабат, ово је дан одмора, када је јединородни Син Божији починуо од свих дела својих...(Вечерња Литургија Велике Суботе)

Користећи овај превод Црква повезује Велику Суботу са актом Божијег стварања. У опису стварања у Књизи Постања, Бог је створио човека по свом лику и подобију. Да би био прави човек, човек је морао да живи у сталној заједници са извором и динамичном снагом те слике: Богом. Човек је отпао од Бога. Сада Христос, Син Божији, кроз Кога је све створено, је дошао да људе поново врати у заједницу са Богом. Тиме је завршио стварање. Све ствари су поново онакве какве треба да буду. Његова мисија је завршена. На благословену Суботу се одморио од свих својих дела. 

Прелаз:Велика Субота је занемарени дан у парохијском животу. Неколико људи похађа службе. Уобичајена побожност скраћује Велику недељу на један дан-Велики Петак. Овај дан је брзо замењен другим-Васкрсом. Христос је мртав и изненада оживљава. Велика туга је изненада замењена великом радошћу. У таквом распореду Велика Субота је изгубљена.

По схватању Цркве, туга није замењена радошћу; она је преображена у радост. Ова разлика указује да је тачније у оквиру смрти Христос наставља ка тријумфу.Смрћу уништена смрт

Ми певамо у тропару васкрса да Христос "..смрћу уништи смрт" . Ова фраза даје велико значење Великој Суботи. Христов починак у гробу је "активни" починак. Он долази у потрази за својим изгубљеним пријатељем Адамом, који представља све људе. Не налазећи га на земљи, Он силази у царство смрти, познато у Старом Завету као Ад. Тамо га налази и поново му даје живот. Ово је победа: мртвима је дат живот. Гроб није више напуштено, беживотно место. Својом смрћу Христос је уништио смрт.Икона Силаска у Ад

Традиционална икона коју користи Црква на празник Васкрс је икона Велике Суботе: силазак Христа у Ад. То је слика теологије, јер нико никад није видео овај догађај. Насликан је Христос, који зрачи, у белој и плавој боји, како стоји на сломљеним капијама Ада. Са раширеним рукама, пружа руке Адаму и свим другим старозаветним праведницима које је тамо пронашао. Он их води из царства смрти. Својом смрћу уништио је смрт.

Данас Ад плаче јечући: Нисам требао да примим Човека рођеног од Марије. Он је дошао и уништио моју моћ. Сломио је месингане капије. Као Бог. Подигао је душе које сам држао заробљене. Слава Крсту и Васкрсењу твоме Господе! (Вечерња Литургија Велике Суботе)Вечерња Литургија Велике Суботе

Вечерње Велике Суботе уводи пасхално славље, јер богослужбени дневни круг увек почиње са вечери. У прошлости, ова служба је чинила први део великог Пасхалног бдења током ког су катихумени крштавани у "баптистеријуму" и у поворци вођени натраг у цркву да би учествовали у својој првој Литургији, Пасхалној евхаристији. Касније, како се број катихумена повећавао, први крштењски део Пасхалне прославе је био изузет из Литургије Пасхалне ноћи и формирана је наша пред-пасхална служба: Вечерње и Литургија светог Василија Великог која следи. Она још увек чува све знаке ране прославе Пасхе као празника крштења и крштења као пасхалне свете тајне (смрт и васкрсење Исуса Христа-Римљанима 6).

На "Господи возвах" пева се недељна васкршња стихира првог гласа, праћена посебним стихирама Велике Суботе, која наглашава Христову смрт као силазак у Ад, област смрти, да би је уништио. Али главно место службе се појављује након Входа, када се чита 15 одељака из Старог Завета, свих усмерених на обећање васкрсења, који сви прослављају коначну Божију победу, прореченој у победничкој Мојсијевој песми после преласка Црвеног мора ("Певајмо Господу јер се славно прослави"), Јонино избављење, и о 3 младића у пећи.

Онда се чита Апостол, исти који се још чита на крштењу (Римљанима 6,3-11) у коме Христова смрт и васкрсење постају извор смрти "старог човека" у нама, васкрсење новог, чији живот је у Васкрслом Господу. Током посебних стихова који се певају после апостола, "Устани Боже и суди земљи," тамне посне одежде се остављају по страни и свештеници облаче беле сјајне, тако да кад се појави свештеник са Јеванђељем светлост Васкрсења нам стварно постаје видљива, "Радост" са којом је Васкрсли Христос поздравио жене у гробу се окуша као усмерена ка нама.

Литургија светог Василија се наставља у овом белом и радосном светлу, откривајући Христов гроб као животворни гроб, уводећи нас у коначну реалност Христовог Васкрсења, преносећи нам Његов живот, нама, деци палог Адама.

Неко може и мора рећи да су све службе Цркве инспирисане, значајне, откривају, кроз ову једну: Вечерње и литургија св. Василија Великог на Велику Суботу је стварно богослужбени врхунац Цркве. Ако неко отвори своје срце и ум ка њој и прихвати њено значење и њену светлост, откриће му се сама истина православља, укус и радост тог новог живота који је показао даље од гроба.

-Водич ка Великој недељи и Цвети

Додатни извори:

-икона силаска у Ад: Свето Васкрсење

-икона Господњег РаспећаПроцедура:

1 Уводна молитваУ име Оца и Сина и Светога Духа. Амин.

Не ридај мене мати зрјашчи во гробје, јегоже во чревје без сјемене зачала јеси Сина: востану бо и прослављусја, и вознесу со славоју непрестано јако Бог, вјероју и љубовију тја величајушчија-Не плачи за мном мајко гледајући ме, Сина кога си бесемено зачела, у гробу: јер ћу устати и прославићу се, и вазнети у слави као Бог, узвеличаћу оне који са вером и љубављу Тебе величају.Почетак дискусије

Погледајте заједно у слику Христа на крсту из извора. Затим продискутујте ова питања:

Како речи песме уводне молитве одражавају Исусову љубав према Његовој мајци о којој смо причали раније? Шта Он обећава? (Обећава не само да ће устати, него и да ће узвеличати оне људе који је поштују.)3 Активност

Замолите студенте да размотре секцију "Прелаз" у Извору Велика и Света Субота. Зашто је значајна реч "претворен"?4 Питања за дискусију

-након заједничког читања целог извора Велика и Света Субота и секције о њој у Мом водичу ка Великој недељи и Цвети, продискутујте:

-Како се право значење и природа Велике и Свете Суботе супротставља помању многих о овом дану?

-Мислите ли да већина људи зна да је по православном учењу (и у древном хришћанству) "Сабат" субота пре него недеља?

-Како бисте повезали карактер Велике и Свете Суботе, како је представљен у опису оца Шмемана, и карактер хришћанског живота?

-Како нас делови вечерње Божанске Литургије Велике Суботе уче значењу нашег путовања ка Пасхи?5 Активност

Поделите таблу на 3 дела. Ставите 3 наслова: Велики Петак, Велика Субота, Пасха. Изаберите студента који ће записивати осећања која изазива сваки дан, предложена од стране чланова разреда.6 Резиме

Замолите студенте да унесу своја размишљања о осећањима поменутим у петој ставци.7 Завршна молитва

У име Оца и Сина и Светога Духа. Амин.

Христос васкрсе из мртвих, смрћу смрт уништи, и онима који су у гробовима дарова живот.